Selecteer een pagina

Lezing Jos Burgers bij ALV en bedrijfsbezoek OVBRM bij VoTech in Reusel

Op uitnodiging van de eigenaren van VoTech vond de Algemene Leden Vergadering van OVBRM in hun bedrijf plaats. Een groot deel van de negentig leden was aanwezig bij de jaarvergadering en lieten hun waardering blijken voor Johan Faes, die na acht jaar afscheid nam als bestuurslid. Nadat alle formaliteiten van een ALV aan de orde waren geweest werd het vervolgprogramma aangeboden door Rolf, Peter en Pierre: een lezing van managementspreker Jos Burgers. De aan cabaret grenzende voordracht bracht de nodige inspiratie aan de aanwezige ondernemers.

Geven en gunnen
Jos Burgers verstaat de kunst van het geven en vertaalt dat naar het ondernemerschap. Geven kost je weinig en levert fans op en op fans kun je een succesvolle onderneming bouwen. Door tal van voorbeelden aan te halen, verduidelijkt Burgers zijn verhaal. “Doe iets positiefs voor een klant – en dat mag geld kosten – en je goede naam praat zich rond. Geef een klant aandacht – kost soms niet meer dan één telefoontje – en je laat een goede indruk achter. Onbetaalbaar. Als je geeft, gaan klanten je iets gunnen en daarmee groeit je bedrijf.

Geloof in je bedrijf
Burgers waarschuwt ervoor wel altijd je gezonde verstand te blijven gebruiken. “Iets wat je nooit moet geven is korting”, legt hij uit. “Als je een offerte maakt en je doet iets van de prijs af zodra de klant een opmerking maakt, krijgt die het gevoel belazerd te zijn. Beter is het begrip te tonen, aandacht te geven en de klant te complimenteren.” Niet altijd makkelijk en de manier van zakendoen moet bij je passen maar heb je de methode eigen gemaakt, dan groeit je bedrijf. Tenminste, als je erin gelooft want dat is de voorwaarde.

Positieve ervaring
Adverteren is niet de manier om het vertrouwen van klanten te winnen, volgens Burgers. “Als je overal moet gaan zeggen dat je goed bent, werkt het niet. Klanten moeten het zelf ervaren of nóg beter: van anderen horen hoe goed je bent. Door positieve ervaringen te geven, wordt jou iets gegund. Zorg voor ambassadeurs, die kosten namelijk niets. De klant die een positieve ervaring heeft gehad is veel betrouwbaarder dan de salesmanager die overal moet gaan vertellen hoe goed je bent.” Daarom is Burgers ook wars van klanttevredenheidsonderzoeken: ”Je kunt beter elke dag één klant bellen en persoonlijk informeren naar de tevredenheid. Dikke kans dat je feedback krijgt waar je iets mee kunt. En je hebt de klant een positieve ervaring gegeven door naar hem te luisteren.”

De wet van Snuf
Burgers heeft een eigen wet bedacht waarmee hij zaken doet: ‘de wet van Snuf’. “Onze hond Snuf is elke dag blij om mij te zien en dat komt omdat ik hem veel aandacht en eten geeft. Meer vraagt hij niet. Vertaald naar het zakenleven: alles wat je geeft, krijg je terug en daarmee creëer je balans in de relatie.” Een gouden tip van Burgers: “Gebruik geen zinnen waar je ‘sukkel’ achter kunt zeggen als je met klanten in gesprek bent. En ga niet zinloos discussiëren om je gelijk te krijgen. Kost alleen maar tijd en levert nooit iets op. Ja, dan heb je gelijk maar geen klanten meer want die gaan toch weg.”

De Burgers-methode werkt voor VoTech
De aanwezige ondernemers smulden van de teksten van Burgers, die ze overigens ook in boekvorm heeft uitgegeven: “Maar die leest niemand. Ze zijn erg dun en daarom verkoop ik er waarschijnlijk veel van want je kunt beter een dun boek niet lezen dan een dik.” De eigenaren van VoTech doen zaken op de ‘Burgers-manier’ en dat levert hen een mooie werkportefeuille op. Jaarlijks worden circa vijftig vulmachines, palletizers en verpakkingsmachines geproduceerd en verscheept over de hele wereld. De engineers en programmeurs ontwikkelen de specifiek op de vraag gerichte machine zelf en in de fabriek worden de machines geassembleerd.